טיפים לפני רכישת זיכיון / זכיינות

רכישת זיכיון והקמת עסק עצמאי

רכישת זיכיון והקמת עסק עצמאי, יכולה להיות אחד הצעדים המשמעותיים בחייו של יזם ולכן יש לשים לב ולבדוק סוגיות רבות בטרם קבלת החלטה וכניסה למערכת יחסים מורכבת של זכיין מול רשת מזכה. לשיטת הזכיינות יתרונות רבים אך גם אסור לשכוח את החסרונות שבה  בראש ובראשונה חשוב להבין שהשיטה אינה מתאימה לכל יזם  על כן מומלץ קודם כל, לבחון את עצמכם, להבין את המשמעות של להיות זכיין ברשת ולהיות כנים לגבי התשובה לשאלה: האם אני מתאים להיות זכיין?

לאחר שענינו על השאלה, והגענו למסקנה שאנו רוצים להיכנס לעולם הזכיינות, יש מספר לא קטן של בדיקות שמומלץ לבצע בטרם רוכשים זיכיון כדי להבטיח שבחרתם ברשת הנכונה ובסופו של להעלות את סיכויי ההצלחה שלכם. בעמוד זה ננסה לתת לכם מספר טיפים בתהליך הבחינה של העסקה, אז הנה מתחילים!

עסקים עושים עם אנשים!

חשוב מאד להכיר את האנשים מאחורי הרשת המזכה, אלה האנשים איתם אתם עתידים לעבוד ולהתנהל בצורה השוטפת.  נסו להכיר, עד כמה שניתן, כמה שיותר בעלי תפקידים בארגון – הבעלים, מנהל הרשת, מנהל התפעול, איש הרכש, שף ראשי ועוד. אלו האנשים שאמורים לדאוג לכך שהרשת תצליח לשמור על יתרון תחרותי בר קיימא ולהבטיח שסיכויי ההצלחה בסניף שלכם, יהיו גבוהים עד כמה שניתן.

עדות חיה ממקור ראשון

הזכיינים הפעילים של רשת זכיינות, יכולים להוות מקור מצוין למידע חשוב ביותר. זכיינים אלו היו בעבר במקום שלכם ועברו את התהליך שאתם עתידים לעבור. אל תתביישו או תפחדו לשאול אותם שאלות קשות, במקרה הכי גרוע הם לא יענו לכם. שאלו אותם על תהליך ההכשרה ברשת, על הליווי והתמיכה בהקמת הסניף ובמהלך התפעול השוטף. שאלו אותם לגבי מבנה העלויות של העסק, כלומר, על מחזורי המכירות, ההוצאות המשתנות והקבועות של העסק, הרווחיות הצפויה ונסו להבין כיצד הסניף מתנהל מבחינה פיננסית.

התנסות אישית

דרך מצוינת לבחון את ההתאמה שלכם לרשת זכיינות, היא לעבור תקופת ניסיון באחד הסניפים של הרשת. יש לא מעט יזמים שמאמינים שהם מתאימים לסוג מסוים של פעילות אך לבסוף מגלים, אחרי שזה כבר מאוחר מדי, שהם פשוט לא מתאימים ולא מסוגלים לבצע את הפעולות הנדרשות מהזכיין לתפעול מוצלח של הסניף. התנסות קצרה, אפילו ליום אחד, יכולה לתת לכם להבין את מה שצפוי לכם בתור זכיינים.

בדקו לגבי סניפים שנסגרו או שהתחלפו בהם זכיינים. אין רשתות בעלות 100% הצלחה לאורך זמן. סניפים יכולים להיסגר וזכיינים יכולים להתחלף, זהו תהליך נורמלי ואפשרי אולם צריך להבין אם מדובר בתופעה נדירה או שכיחה. אם סניפים נסגרים או שזכיינים מתחלפים בקצב גבוה מדי, אזי כנראה שהתנהלות הרשת בעייתית ויש לכם ממה לחשוש.

תהליך סינון הזכיינים

שאלו את נציגי רשת הזכיינות לגבי הסינון בתהליך גיוס זכיינים חדשים. לצערנו, נתקלנו בלא מעט רשתות אשר יחתמו על הסכם זיכיון עם כל זכיין שיש לו כסף ומוכן להקים סניף נוסף של הרשת. מבחינתכם, כיזמים רציניים שמעוניינים להקים עסק אשר יהווה השקעה לטווח ארוך, זה סימן רע מאד כיוון שהמוניטין של הסניף שלכם קשור במוניטין של הרשת. אם ברשת לא מבצעים סינון קפדני של הזכיינים או של המיקומים בהם פותחים סניפים חדשים, רמת הסיכון שלכם עולה וסיכויי ההצלחה שלכם יורדים.

מדיניות הרשת לגבי פתיחת סניפים נוספים

בדקו מה מדיניות הרשת לגבי האפשרויות שלכם להתפתח בתוך הרשת. אם אתם זכיינים מוצלחים, ובעלי שאיפות להצליח בגדול, אולי פתיחת סניפים נוספים זו הדרך הנכונה להגשים את חלומכם. יש לא מעט דוגמאות בעולם לזכיינים אשר הקימו מעין תת רשת והפכו לבעלים של מספר רב של סניפים.

סימנים מסחריים ברשתות זיכיונות

בחוזה זכיינות, אתם למעשה רוכשים, בין היתר, את הזכות להשתמש בסימני המסחר של המותג. בדקו את הבעלות על סימני המסחר ותהיו בטוחים שהחברה שמוכרת לכם את זכות זו, באמת רשאית למכור אותה.

אזור זיכיון

חשיבות הגדרת אזור הזיכיון משתנה ותלויה בתחום העיסוק של הרשת המזכה יחד עם זאת חשוב להגדיר את אזור הזיכיון וכוונות הרשת על כמות הזכיינות שבכוונתה למכור באזורים סמוכים.

תקופת הסכם הזיכיון

מרבית הסכמי הזיכיון נערכים תוך ציון תקופה מוגבלת כאשר נהוג לאפשר לזכיין אופציות מוסכמות להארכת ולהמשך תקופת הזיכיון. חשוב לוודא כי תקופת הזיכיון עומדת בקנה אחד עם התוכניות העסקיות וכן לציין בצורה ברורה מה קורה בסיום ההתקשרות בין הצדדים מבחינת ציודים וכדומה.

יש לך שאלה נוספת בנושא זכיינות?

התחל בסקירה של מבחר הזדמנויות עסקיות כדי למצוא את העסק הבא שלך!

תנו לשינוי להתחיל

אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר ולעשות צעד נוסף בדרך להשגת המטרות העסקיות שלכם